logo
دقیقه

طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟

طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟
11 اردیبهشت 1403

بازار های مالی زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که افراد می توانند در آن ها سرمایه گذاری کنند. دو نمونه از رایج ترین روش ها در ایران، بازار طلا و سپرده های بانکی است. بسیاری از افراد نمی دانند با پول هایی که پس انداز می کنند چیکار کنند. از این رو ممکن است بپرسند طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟ هر یک از این روش های سرمایه گذاری و نگهداری سرمایه دارای مزیت ها و معایبی هستند.

طلا بخریم یا پول تو بانک بزاریم؟

بسیاری از افراد می پرسند که طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟ برخی افراد به دلیل نوسانات قیمت طلا جرات سرمایه گذاری در این بازار را نداشته و تصور می کنند که اگر پول خود را در بانک بگذارند، روش امن تری را انتخاب کرده اند. این افراد می گویند که بانک ها نیز سود مناسبی بابت سرمایه ما پرداخت می کنند و دیگر از ارزش پول ما کم نمی شود.

این در حالی است که این طرز فکر کاملا اشتباه بوده و نگهداری پول با توجه به افزایش تورم، کار بسیار اشتباهی است. شما همه ساله شاهد افزایش نرخ تورم هستید و این در حالی است که شما با نگهداری پول فقط ارزش سرمایه خود را کم می کنید. این در حالی است که بازار طلا با تورم حرکت کرده و در طولانی مدت همواره از نرخ تورم نیز پیشی می گیرد.

بیشتر بخوانید  آیا خرید طلا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

بنابراین اگر شما در این بازار سرمایه گذاری کنید، در بازه های زمانی طولانی می توانید سود های کلانی به دست آورید. گاهی اوقات اما فرد تصمیم دارد برای یک بازه کوتاه مدت چند ماه سرمایه خود را نگه دارد. در این شرایط برای داشتن یک سرمایه گذاری امن تر، نگهداری پول در حساب های بانکی بهتر است. علت این امر آن است که ممکن است در همان بازه زمانی، با افت طلا مواجه شده و فرد مجبور شود در قیمت های پایین تری طلا را بفروشد.

از طرفی هنگام فروش طلا مبلغی بابت مالیات و کارمزد کسر می شود که اگر طلا در آن بازه زمانی با افزایش قیمت همراه نباشد، قطعا فرد با فروش طلا ضرر خواهد کرد. بنابراین در پاسخ به سوال طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟ نمی توان پاسخ قطعی داد و این مسئله بیش تر به شرایط و نوع سرمایه گذاری های شما بستگی دارد.

بازدهی سپرده بانکی چقدر است؟

برای پاسخگویی به سوال طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟ خوب است که با بازدهی سپرده بانکی بیش تر آشنا شویم. افراد می توانند سرمایه خود را در حساب های مختلفی قرار دهد. برخی از این حساب ها کوتاه مدت و بعضی دیگر بلند مدت هستند. معمولا نمونه های یک ماه این نوع حساب ها ۵ درصد باردهی دارد، این در حالی است که سود سالانه این حساب ها ۲۲ درصد و یا حتی بیش تر می شود. افرادی که پول خود را چند ساله به این مراکز بسپارند، قطعا سود های بالاتری دریافت خواهند کرد. البته این مسئله نیز وجود دارد که اگر زود تر از موعد مقرر پول خود را برداشت کنید، باید جریمه پرداخت نمایید.

بیشتر بخوانید  مهم ترین بازار پرسود برای سرمایه گذاری در زمان تورم

با توجه به افزایش تورم در کشور ما، این روش سرمایه گذاری نمی تواند سودده باشد. با این کار در حقیقت شما ارزش پول خود را کم کرده و به شدت از تورم جا می مانید. از این رو بهتر است برای سرمایه گذاری های بالای سه ماه حتما روش دیگری برای نگهداری از پول های خود انتخاب کنید. در این شرایط در میان بازار های مالی موجود، خرید طلا می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.

جدیدترین روش خرید طلا

حال که به سوال طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟ پاسخ دادیم، خوب است بدانید که برای سرمایه گذاری در طلا نیز می توانید از روش های مختلفی اقدام کنید. طبق تحقیقات انجام شده، بهترین روش از میان روش های موجود در این بازار، خرید طلای آب شده بهترین گزینه است. اگر برای خرید طلای نو و زینتی اقدام کنید، ممکن است در کوتاه مدت متضرر شوید. زیرا برای خرید این نوع طلا باید مالیات و اجرت ساخت بالایی پرداخت کنید و در زمان فروش نیز این مبالغ از قیمت طلای شما کم می شود.

از طرفی طلای دست دوم نیز با پرداخت هزینه هایی همراه است که می تواند میزان سوددهی شما را کاهش دهد. البته این نوع طلا ها برای سرمایه گذاری های بلند مدت بسیار مناسب هستند. اما بهترین و امن ترین روش در این بازار خرید طلای آب شده است. در این روش شما نیازی به پرداخت مالیات و اجرت ساخت نداشته و می توانید در بازه زمانی کوتاهی به سوددهی برسید. در زمان فروش نیز مبلغی بابت اجرت و مالیات از قیمت طلای شما کم نمی شود. در نتیجه این نوع طلا می تواند برای بازه های کوتاه سرمایه گذاری نیز بسیار مناسب باشد.

بیشتر بخوانید  سود سکه در بانک چقدر است؟

کلام آخر طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟

در پاسخ به سوال طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟ گفتیم که این مسئله بیش تر به استراتژی شما بستگی دارد. در حالت کلی با توجه به افزایش تورم، بهتر است به دنبال روشی باشید که با تورم همراه باشد. خرید طلا می تواند گزینه مناسب تری باشد و سوددهی بالاتری برای شما به همراه داشته باشد. معمولا نگهداری پول در بانک ها نمی تواند گزینه مناسبی باشد. با این کار از تورم عقب مانده و پول شما به شدت بی ارزش می شود. برای آموزش های بیشتر در زمینه سرمایه گذاری در سکه و آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال می توانید با تیم آقای سرمایه همراه شوید.

سوالات متداول برای طلا بخرم یا پول تو بانک بزارم؟

  1. از میان خرید طلای نو و دست دوم کدامیک برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

قطعا طلای دست دوم به دلیل اجرت و مالیات کم تری که باید پرداخت کنید نسبت به نمونه دست اول و نو برای خرید بسیار مناسب تر است.

  1. آیا همیشه طلا در بازه های زمانی مختلف افزایش پیدا می کند؟

طبق تحقیقات انجام شده از گذشته تا کنون این بازار در بازه های زمانی میان مدت و بلند مدتی سودده بوده و از تورم نیز پیشی گرفته است.

  1. برای خرید غیر فیزیکی طلا چگونه اقدام کنیم؟

برای این کار می توانید از بازار بورس کالا، بازار فارکس و بازار ارز های دیجیتال استفاده کنید.

امتیاز دهید

3 × دو =