logo
دقیقه

گواهی سپرده طلا

گواهی سپرده طلا
5 دی 1402

خرید گواهی سپرده طلا یکی از جدید ترین روش های سرمایه گذاری است. این روش سرمایه گذاری کاملا امن و معتبر بوده و همین امر سبب شده تا نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. امروزه افراد به جای خرید فیزیکی طلا به دنبال خرید این گواهی ها هستند و تلاش می کنند تا از این طریق ریسک سرمایه گذاری و معاملات خود را به شدت کاهش دهند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید شما به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری می توانید برای انجام این معاملات اقدام کنید.

گواهی سپرده طلا چیست؟

شاید تا به حال این سوال برایتان پیش آمده باشد که گواهی سپرده سکه طلا چیست؟ این گواهی در حقیقت یک ورقه بهادار و قبض است که در ازای  طلای خریداری شده توسط شما برایتان صادر می شود.

این قبض نشان دهنده تعداد طلا هایی هست که توسط شما خریداری شده است. این ورقه ها برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ صادر شده و مورد استفاده قرار گرفتند و از آن زمان نظر بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرد. امکان گم شدن و یا سرقت این ورقه های بهادار وجود ندارد، همچنین قابل انتقال نبوده و فقط به نام خریدار ثبت می شود.

روش های معامله گواهی سپرده سکه طلا

بسیاری از افراد نمی دانند گواهی سپرده طلا را چگونه معامله کنند. برای این کار سازمان بورس و اوراق بهادار دو روش مختلف تعریف کرده است تا افراد از یکی از این روش ها برای خرید و فروش اقدام کنند.

  • معامله آنلاین
بیشتر بخوانید  آشنایی با روش های تشخیص طلای اصل از بدل

برای انجام این گونه معاملات ابتدا باید کد بورسی دریافت کنید و اپلیکیشن کارگزاری را نصب کنید. در سامانه می توانید گواهی طلا را جستجو کرده و خرید و فروش ها را آغاز نمایید. زمان انجام این معاملات از ساعت ۱۲ تا ۱۵ بوده و مرحله پیش گشایش نیز از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه بازگشایی می شود.

 

  • معامله حضوری

برای این کار باید ابتدا به خزانه بانک مراجعه کنید. سپس طلا مورد نظر خود را تحویل دهید و گواهی سپرده دریافت نمایید. در شرایطی که تمایل به فروش طلا ها داشتید باید به کارگزاری مراجعه کرده و با ارائه گواهی سپرده، طلا های خود را پس بگیرید و سپس برای فروش آن ها اقدام کنید.

حال در شرایطی که دانش کافی برای خرید و فروش این گواهی ها را ندارید و نمی توانید زمان مناسب معامله را پیدا کنید، کافیست که به خرید صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنید. ریسک خرید و فروش این صندوق ها بسیار پایین بوده و این کار در اکثر موارد با سود برای سرمایه گذاران همراه است.

 

روش های معامله گواهی سپرده سکه طلا

روش های معامله گواهی سپرده سکه طلا

مزایای خرید گواهی سکه طلا

خرید گواهی سپرده طلا از طریق بازار بورس یکی از بهترین و امن ترین روش ها برای سرمایه گذاری است. این کار می تواند نسبت به خرید فیزیکی طلا هم و سرمایه گذاری در طلا مزیت های بیش تری داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • عدم احتمال سرقت سکه ها
  • عدم امکان تقلبی بودن سکه های فیزیکی
  • قابلیت خرید و فروش آنلاین سکه ها
  • عدم نیاز به مراجعه حضوری برای خرید و فروش سکه ها
  • کارمزد بسیار کم تر خرید و فروش آنلاین سکه نسبت به خرید فیزیکی آن
  • معافیت مالیاتی گواهی سپرده طلا
  • سرمایه گذاری در بازاری کاملا قانونی
  • ساعات مناسب معاملات گواهی سکه طلا
  • شفافیت بیش تر در بازار بورس
  • پایین بودن اختلاف قیمت خرید و فروش در بازار بورس نسبت به صرافی ها
بیشتر بخوانید  معرفی ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

در هنگام خرید فیزیکی طلا باید مبلغی را به عنوان هزینه انبار داری و مبلغ زیادی را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. همچنین باید مبلغی را برای هزینه کارشناسی طلا  پرداخت نمایید.

مزایای خرید گواهی سکه طلا

مزایای خرید گواهی سکه طلا

نحوه دسترسی به اطلاعات معاملاتی گواهی سپرده سکه

برا اطلاع از وضعیت گواهی سپرده طلا سازمان بورس سایت خاصی را مشخص کرده است. برای این کار کافیست که وارد سایت tsetmc.com شوید و در بخش جستجوی این سایت، عبارت طلا را سرچ کنید. در این شرایط لیست سکه های قابل معامله در بورس کالا برای شما نمایش داده می شود. همان طور که مشاهده می کنید.

دقت داشته باشید که یک روز پس از خرید این گواهی می توانید جهت دریافت سکه ها به خزانه داری بانک مربوطه مراجعه کنید. همچنین توجه کنید که همه این نوع گواهی ها دارای تاریخ سررسید هستند. سرمایه گذاران باید تا قبل از روز سررسید نسبت به دریافت فیزیکی و یا فروش آن اقدام نمایند.

کلام آخر گواهی سپرده طلا

امروزه بسیاری از افراد برای خرید گواهی سپرده طلا اقدام می کنند. از آن جایی که خرید فیزیکی سکه و طلا می تواند با خطراتی مانند گم شدن و یا سرقت همراه باشد، از این رو خرید این گواهی ها راهی امن و مطمئن است. برای این کار می توانید به صورت حضوری به سازمان بورس مراجعه کنید و یا این که آنلاین برای این کار اقدام نمایید. این بازار کاملا شفاف و قانونی بوده و بدون هیچ دغدغه ای می توانید برای سرمایه گذاری در آن اقدام کنید. برای این کار باید از طریق سامانه سجام اقدام کرده و احراز هویت شوید.

بیشتر بخوانید  مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا

در کارگزاری معتبری ثبت نام کنید و به راحتی برای انجام این گونه معاملات اقدام کنید. برای راهنمایی های بیشتر و آموزش سرمایه گذاری در سکه، طلا و آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال می توانید به تیم آقای سرمایه اعتماد کنید.

سوالات متداول برای گواهی سپرده سکه طلا

  1. در حال حاضر امکان خرید گواهی سپرده سکه طلا از چه بانک هایی امکان پذیر است؟

در حال حاضر امکان خرید این گواهی ها از بانک های سامان،‌ صادرات، رفاه، آینده و ملت امکان پذیر است.

  1. آیا باید برای خرید این گواهی ها حتما احراز هویت انجام دهیم؟

بله، برای این کار باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و اطلاعات خود را وارد کنید. صبر کنید تا نتیجه احراز هویت شما مشخص شود و سپس در یک کارگزاری معتبر ثبت نام کنید.

  1. ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا چقد است؟

هر برگه از این گواهی ها ۰.۰۱ قیمت یک سکه طلا ارزش دارد. در حقیقت شما برای خرید یک سکه تمام بهار آزادی باید ۱۰۰ گواهی خریداری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

16 − 3 =

دیدگاه کاربران
  • موقع فروش سکه قیمت چقدر کم می‌شود؟ - آقای سرمایه در 4 ماه قبل

    […] می‌شوند. به عنوان مثال برای خرید سکه بهار آزادی به ده گواهی سپرده سکه طلا نیاز است. هر گواهی سپرده سکه طلا حاوی 0.1 گرم طلا است. پس […]